حجه الاسلام باغبانی کارشناس این نشست در جمع طلاب سطح 3 و مبلغین سطح 2 به معرفی دو دین اسلام و مسیحیت پرداخت و بیان کرد : همه ادیان تبلیغی نیستند ؛ برای مثال یهودیت یک دین قومی و مختص بنی اسرائیل است ؛ اما اسلام و مسیحیت هر دو از ادیان تبلیغی هستند و پیروان آنها برای جذب دیگران به دینشان تبلیغ می کنند. تبلیغ مسیحی « تبشیر» و تبلیغ اسلامی « دعوت » خوانده می شود. پس از ظهور اسلام ، قران کریم مسلمانان را به « جدال احسن » با اهل کتاب فراخواند و مسلمانان شیوه بحث و مناظره با علمای مسیحی را ازآن کتاب الهی آموختند .
تبشیر در مسیحیت آنقدر اهمیت دارد که مسیحیان چهار کتاب آغازین عهد جدید را ا انجیل می نامند . واژه انجیل معرب واژه یونانی « اونگلیون » به معنای بشارت است . این واژه 104 بار در عهد جدید آمده و در همه این موارد در همین معنا استعمال شده است . مسیحیان از گذشته های دور ابلاغ بشارت را از مهمترین وظایف خود می دانستند. گروه های تبشیری درزمینه های گوناگون فرهنگی ، بهداشتی، درمانی و خدمات اجتماعی فعالیت می کنند واز این رهگذر دیگران را به مسیحیت فرامی خوانند .
وی در ادامه مهمترین ابزارو شیوه های مبلغین (میسیون های ) مسیحی را برخورد عاطفی با مخاطبان ، استفاده از ویژگی های اقوام مختلف ، به کارگیری زبان های بومی محل تبلیغ ، احترام به آداب و سنن ملت ها عنوان کرد و به کارگیری آنها را عامل موفقیت تبلیغ دردین مسیحیت دانست .
کارشناس این نشست در پایان ضمن پاسخگویی به سئوالات طلاب و مبلغین به نکات ذیل اشاره نمود:
1- تبلیغ امری پیوسته و مستمر است و مبلغ نباید به دنبال اثر آنی ولحظه ای باشد.
2- مبلغ باید در امرتبلیغ خلوص داشته باشد و خود را به زبانهای عربی وانگلیسی مجهز نماید.
3- مبلغ باید با مردم همراه باشد و سطح زندگی او به گونه ای باشد که او را ازمردم جدا نکند و یا تبلیغ او را بی اثر نسازد.
تبلیغ هایی که از منفذ احسان کردن ومحبت ورزیدن به انسانها شروع می شود درصد موفقیت بالایی دارد، همچنانکه پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) درروایتی انسان را بنده احسان می داند.